Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wielkopolska i Koleje Wielkopolskie myślą o kolejnych "hybrydach"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
07-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Wielkopolska i Koleje Wielkopolskie myślą o kolejnych "hybrydach"
fot. JRDwutrakcyjny Impuls 2 nalężacy do KW w Pile
Województwo wielkopolskie wraz z Kolejami Wielkopolskimi myślą o zakupach kolejnych używanych jednostek spalinowych oraz nowych pociągów hybrydowych, które miałyby wesprzeć obsługę tras bez sieci trakcyjnej. Województwo liczy też na elektryfikację linii do Wągrowca, która, w zakresie taboru, pomoże całemu województwu.

W ostatnim czasie opisywaliśmy plany województwa wielkopolskiego w zakresie zakupów taboru elektrycznego, zdecydowanie potrzebnego z racji realizacji coraz większego rozkładu jazdy na terenie regionu oraz z myślą o bliskim wycofaniu z użycia jednostek z serii EN57. Samorząd planuje więc spory przetarg na nawet 20 nowych, 5-członowych jednostek elektrycznych, który ma ruszyć niebawem.

Jednocześnie sieć kolejowa w regionie ma też sporo czynnych odcinków niezelektryfikowanych - w tym ten najważniejszy, od Wągrowca do Poznania co sprawia, że województwo oraz jego przewoźnik - Koleje Wielkopolskie, wciąż muszą myśleć też o zapewnieniu taboru na tego typu trasy. Ponadto dodatkowe odcinki o charakterze spalinowym zaczną być obsługiwane za kilka lat dzięki rewitalizacjom w ramach programu Kolej Plus, a od grudnia tego roku Koleje Wielkopolskie będą też obsługiwały kolejną relację - z Leszna do Głogowa przez Wschowę.

Będą zakupy kolejnych jednostek dwutrakcyjnych?

Aktualnie samorząd województwa dysponuje 24 pojazdami spalinowymi, które udostępnia Kolejom Wielkopolskim (21 jednostek) oraz Polregio (3 pojazdy SA108), natomiast KW posiada na własność 6 bimodalnych jednostek Impuls oraz dwa świeżo zakupione, sprowadzone z Włoch jednostki ATR. Jakie będą kolejne taborowe kroki regionu w zakresie nabywania nowych pojazdów na trasy bez sieci trakcyjnej, zwłaszcza, że województwo od dawna deklarowało, że chciałoby nabywać składy wodorowe?

– W przypadku konieczności pozyskania dodatkowego taboru do obsługi linii niezelektryfikowanych należy uwzględnić fakt, iż środki finansowe z programów unijnych w perspektywie 2021-2027 mogą być przeznaczone wyłącznie na zakup pojazdów kolejowych zeroemisyjnych. Oznacza to możliwość pozyskania do obsługi linii niezelektryfikowanych pojazdów zasilanych wodorem lub bateryjnych (zdecydowanie droższych od taboru z napędem konwencjonalnym). Województwo Wielkopolskie podtrzymuje swoje zainteresowanie zakupem tego rodzaju taboru, jednak ostateczne decyzje podejmowane będą adekwatnie do sytuacji rynkowej – szczególnie w zakresie kosztów zakupu i utrzymania takich pojazdów, budowy stacji tankowania wodoru i ładowania baterii oraz środków, które mogłyby być przeznaczone na ten cel przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Wojciech Jankowiak, wicemarszałek regionu odpowiedzialny za transport kolejowy.

Samorządowiec dodał także, że realizowane aktualnie naprawy P5 spalinowych jednostek produkcji PES-y (potrwają do 2028 roku) oraz dalsze plany rozwoju oferty na trasach bez sieci trakcyjnej sprawiają, że województwo wraz ze swoim przewoźnikiem myślą o zakupie kolejnych pojazdów – Wspólnie z Kolejami Wielkopolskimi rozważamy również możliwość zakupu nowego taboru hybrydowego (elektryczno – spalinowego) oraz używanego spalinowego ze środków własnych. Mając na względzie bardzo ograniczony rynek wtórny pojazdów kolejowych, w sposób ciągły prowadzone jest rozeznanie rynku krajowego i zagranicznego w tym zakresie – informuje nas Jankowiak.

Elektryfikacja Wągrowca = uwolnienie taboru spalinowego

Jankowiak przypomniał też, że województwo zakłada, iż w ciągu kilku najbliższych lat uda się zelektryfikować wspomnianą trasę Poznań – Wągrowiec, co uwolniłoby sporo taboru spalinowego i pozwoliło go przesunąć na już obsługiwane trasy, jak również na co najmniej 3 nowe odcinki sieci, jakie zostaną przywrócone do życia dzięki programowi Kolej Plus. Chodzi tutaj o linię z Leszna do Gostynia, z Poznania do Gorzowa przez Międzychód (choć tutaj inwestycja obejmie od razu przygotowanie do jej elektryfikacji) oraz o linię do Czarnkowa. Czwarte zadanie w ramach Kolei Plus, dotyczące Śremu, ma być realizowane od razu w formie trasy zelektryfikowanej.

Jednocześnie w tym momencie elektryfikacja odcinka do Wągrowca nie jest przesądzona, bowiem ani samorząd województwa ani PKP PLK wraz z ministerstwem nie mają środków na realizację tego bardzo potrzebnego zadania, o którym więcej piszemy tutaj.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Jakub Rösler 13 maja 2025

Atribo odkupione z Włoch blisko Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Jakie spalinowe zespoły trakcyjne chcą kupić Koleje Wielkopolskie?

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Jakub Rösler 23 października 2024

Zobacz również:

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Jakub Rösler 13 maja 2025

Atribo odkupione z Włoch blisko Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Jakie spalinowe zespoły trakcyjne chcą kupić Koleje Wielkopolskie?

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Jakub Rösler 23 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5